| Fejezetek az intim ruhadarab történetéből - A melltartó évtizedei
Az ókorból ránk maradt minoszi vázákon megörökített atlétanők láthatóan sporthoz öltöztek: melltartószerűen összeszíjazták kebleiket. Manapság a nyugati nő ruhatárának nélkülözhetetlen darabja a melltartó.
Eva Herzigovát csábos dekoltázsa tette híressé, de több amerikai színésznő kezdte pályáját melltartó-reklámokban. A kombinét pedig kifejezetten Hollywoodnak köszönhetjük. A 30-as évek szexistennői a kor divatja szerinti csillogó, testre simuló ruhákat hordtak..
Az 1920-as évektől mindenki számára elérhetővé vált a műselyem, amit addig csak a gazdagok engedhettek meg maguknak. Megjelentek az elasztikus fűzők is.1937-ben DuPont felfedezte a nylont, ami forradalmasította a harisnya és a fűző, a 40-es években megindult tömegtermelés révén pedig valamennyi fehérnemű előállítását. A rugalmas sztreccsanyagok - Spandex, Lycra - korábban elképzelhetetlen kényelmet biztosítanak. A 90-es években a tervezőkre hatott az ún. fehérnemű-stílus. "A divat Vivien Westwood szerint végül is a meztelenségről szól. A 43 /!/ alkotórészből álló modern melltartó jól bizonyítja az angol divattervezőnő szavait.
TANGÓ ÉS MELLTARTÓ
Az ókori kezdetek után a melltartó leginkább a fűzőhöz kapcsolva jelent meg, a fűző népszerűsége azonban az évszázadok során egyre csökkent. A XX. század elején, a tangó szerelmesei már határozottan elutasították: az 1913-as kombiné-modell már új, elasztikus szövetből készült, amely fűző nélkül táncolóknak is tökéletes tartást biztosított Az amerikai Caresse Crosby két zsebkendő, egy babaszalag és szobalánya segítségével elkészítette az első halcsont és testhez simuló derékrész nélküli melltartót. Majd hamarosan megjelentek a csipkebetétes, hímzett, fodros, gazdagon díszített modellek. A francia Paul Poiret felfedezte a szatén-szorszettet, Earrieros pedig tüllből, rózsaszín fodorból és szalagból készítette el a 20-as évek legkönnyebb melltartóját. Ebben az időben a nők ki nem tették a lábukat otthonról melltartó nélkül.
30-AS ÉVEK: LEMEZES ÉS DRÓTBETÉTES
A későbbi években a melltartó egyre népszerűbb lett, de nehéz volt kiválasztani a megfelelő méretet és formát. A probléma megoldására Rosalind Klin megalkotta a rendkívül népszerű Kestos melltartót. 1928-ban piacra dobták a mély kosarú, kerekített formájú, lemezes melltartót, mely csak az 50-es években vált igazán népszerűvé. A 30-as években a melltartó legfőbb célja az volt, hogy szétválassza a kebleket. A különböző méretben készült, háromszögű Kestos-stílusú kosarak bármilyen formájú és méretű keblet tökéletesen meg-és kiemeltek. 1934-ben elkészült az első vállpánt nélküli modell. Egy évvel később Warner két különböző skálát vezetett be a mellbőség illetve a keblek mérésére. A 30-as évek végén divatos testre simuló kosztümök alatt halcsontos vagy drótbetétes melltartók gondoskodtak a keblek tökéletesebb alakjáról. Sokféle változat készült szaténből, batisztból, selyemből, hálószerű anyagból, műselyemből, kreppből - és 1937-től nylonból: a könnyen mosható, percek alatt száradó, vasalást nem igénylő matéria ideális alapanyagnak bizonyult.
A 40- ES ÉVEK "KEBELEMELŐI"
Akkoriban a hatalmas keblű nők hódítottak: a "Törvényen kívüli" 1943-as westernt be is tiltották - Jane Russel óriási, a melltartónak köszönhetően még inkább érvényesülő bájai miatt. S mivel egyre több nő teniszezett, lovagolt és sielt: a melltartók mind rugalmasabbá váltak. 1947-ben a híres Frederick"s of Hollywood bemutatta első kipárnázott melltartóját, egy évvel később pedig a világ első "kebel-emelő" fehérneműjét, a "Rising Star"-t.
50-ES ÉVEK : MONROE-TÓL A TINÉDZSEREKIG
1950-ben Howard Hughes mérnök elkészítette a drótozott melltartót, a korszak szexbálványainak kedvenc darabját. Jane Russel, Marilyn Monroe, Elisabeth Taylor, Jayne Mansfield, Brigitte Bardot és Baby Doll Carol Baker példáját sok nő követte. A franciák alma-alakú keblekre törekedtek, ezért gumihabbal bélelték a melltartóikat. Az amerikaiak a rakéta-külsőt szerették, melyet kúpalakú kosarakkal értek el. Sokféle könnyű, elasztikus anyagot és számtalan rafinált trükköt alkalmaztak, hogy a keblek még szebbnek tűnjenek az akkoriban divatos testresimuló kardigánok alatt. Az évtized végén a Berlei "Hollywood Maxwell" modellje volt a fimsztárok kedvence. A Frederick"s of Hollywood piacra dobta az elől, középen szétkapcsolható ún. fél-melltartót, mely megkönnyítette az öltözködést. Az ún. "Minimizer" melltartót azoknak fejlesztették ki, akik kicsinyíteni akarták keblüket. Az első tinédzsereknek szánt kosár, drót és vállpánt nélküli, sportos modellek 1956-ban jelentek meg.
60-AS ÉVEK: ÁTLÁTSZÓ VAGY SEMMILYEN
A 60-as években,Woodstock és a hippi-mozgalom idején a melltartó elveszítette jelentőségét, a "legbátrabbak" nem hordták. Aki mégis, az Rudi Gernriech 1964-es ún. "nem-melltartó"-ját választotta. Sokan leheletfinom sztrecs melltartót, bikinit vagy félkombinét viseltek. 1965-ben Gernrich bemutatta fehér, fekete és - az akkor legnépszerűbb - testszínű neylonból készült "Exquisite Form" kollekcióját. Paco Rabanne 1965-ös műanyag -és fémlemezekből készült műanyag miniruhái nagy feltűnést keltettek. 1967-ben a Formfit piacra dobta ultrakönnyű, szinte láthatatlan melltartóját. Ternészetesen a fehérneműkön is megjelentek a hippi-generáció jellegzetes virágmotívumai: 1968-ban Emannuelle Khan fehér tüllből készült melltartót tervezett, a fontos pontokon fehér csipke-virágokkal. 1969-ben Ungaro metál melltartót alkotott.
70-ES ÉVEK: UNISZEX, RUGALMAS
Ebben az időszakban a fehérneműk vibráló árnyalatai és pszichadelikus nyomatai vonzották a tekintetet és különleges energiát sugároztak. Az ideálisnak tartott alak állandó változása miatt gyakran csak a fehérnemű alapján lehetett megkülönböztetni fiút és lányt. Az uniszex divat idején sokan nem hordtak melltartót, mások éppen akkor szoktak rá. Bár új stílusok és anyagok sokaságából választhattak, a többség a mellet természetes alakjában mutató, rugalmas sztreccs ellett döntött. Christian Dior 1971-ben megtervezte az évtized leglágyabb, leghajlékonyabb melltartóját, melyben a legkeményebb fitness-edzésen is kényelmes viselet volt. A görkorcsolya -és aeroobic-őrület is felkészülten érte a nőket. A diszkóláz idején az újra visszatért szatén volt a kedvenc a táncparketten is.
80-AS ÉVEK: GAULTIER-TÓL WESTWOOD-IG
A 80-as években a testre simuló ruhák kiegészítőjeként egyre több luxus-fehérnemű jelent meg. A nők imádták Jean Paul Gaultier, Thierry Mugler, Claude Montana és Azzedeine Alaia kreációt. Vivienne Westwood és Jean Paul Gaultier teljes fehérnemű-kollekciókat terveztek - fűzőket is. Janet Reger selyem-csodáit öröm volt viselni. Színben is óriási volt a választék: a fehér, a hússzínű, a kávébarna, a fekete, és a mályva-rózsaszín árnyalatok mellett a narancs, a türkíz, a fukszia, az őszi -és sárgabarack, a pasztellkék és az olivazöld is hódított. Az erotikus, nyomott és funky mintás, hímzett fehérneműknek is óriási sikere volt. Jónéhány kollekció nyomott mintás pamutból, nylonból, jersey-ból és a rugalmas Lycra-ból készült, mint pl. Azzedine Alaia-é.
MANAPSÁG : CSAK KÉNYELMES LEGYEN
Napjainkban a Lycra a hip-hop-partik viselete. Az angol Vogue 1992-es lelkes cikke után a Wonderbra cég forgalma ugrásszerűen megnőtt. A 30 évvel korábban tervezett ún. csoda-melltartókból 1994-ben a New York-i Macy Áruházban háromezret kapkodtak el. Manapság többen járnak fitness-klubba, mint valaha. Fontos, hogy a melltartó éppolyan kényelmes legyen az irodában, mint a tornateremben, hiszen a rohanó életstílus nem engedi, hogy egy nő naponta többször átöltözzön. | |